fredag 16. juli 2010

A small tour of England, part II: going north (Dag 1)

Vi har vært på ferie igjen. Bare en liten svipptur i nabolaget denne gangen - men så har vi jammen flott nabolag også.

Alnwick Castle
Dag én reiste vi til Alnwick castle (uttales Annik, for de som bryr seg om slikt). Slottet er et skikkelig middelalderslott, og formelig oser av gammel ridderhistorie (og føydalisme, undertrykkelse og makthistorie, but hey, who's perfect anyway).



Slottet er yndet location for filmskapere, og både Black Adder, Robin Hood: Prince of Thieves, Elizabeth og Harry Potter har vært filmet her.



Ada utforsker filmkjente trakter.

På slottet er det lagt opp til en rekke aktiviteter for barn, og hva kan være bedre for en romantisk sjel enn å få løpe rundt i ridderprinsessekjole og sloss mot drager med lekesverd?


Mine prinsesser.


Og min prins ...?

Man kunne til og med dra på "dragejakt": en form for skrekkabinett for barn. Ble ungene skremt? Ja. Jeg trodde Ylva kom til å dø av skrekk da jeg så hva det var jeg hadde tatt henne med på, men da undervurderte jeg henne jaggu. Vi ble dratt gjennom dragejakten åtte ganger før jeg sa stopp.


Den bekjempede dragen


Noen kjipinger vi møtte

Overraskende nok er slottet fortsatt bebodd. (Ryktene vil ha det til at man sliter med å holde det varmt om vinteren.) Interiøret var selvsagt overveldende. Særlig biblioteket var en drøm for både arkitektur- og litteraturelskere. (Har noen sett Disneys Skjønnheten og udyret, sier jeg bare.)


Det var ikke lov til å ta bilder inne, så jeg stjal et fra nettsidene deres. Legg merke til at det er et bibliotek med galleri, intet mindre.

Under presenterer jeg et knippe sitater fra publikum, som slottsguidene hadde samlet opp gjennom tiden. (Man skjønner at de har det gøy i lunsjen fra tid til annen ...)

"What was here before the Harry Potter movies?" (Om slottet)

"What was the name of Pottergate before the movie?"

"I wonder if I could be related to the family here? I'm from Regina in Canada."
Ref. bysten "Victoria Regina" på utstilling i hallen.

Alnwick Gardens
Videre besøkte vi Alnwick Gardens: et aldeles praktfult parkanlegg i tilknytning til slottet. Jeg har vel sagt det før, men: gress og blomster, det kan disse britene.


En ganske stor fontene.


Rosehagen var rett og slett skjønn





Ada bak en av de mindre fontenene

En egen hage for giftige planter var riktig morsomt. Her fantes det meste fra brennesle og rabarbra (jepp!), via opium og kannabis, til planter som inneholdt cyanid (og som det hadde hørtes langt mer imponerende ut om jeg hadde husket navnet på).


Gifthagen var grundig avstengt og kunne bare besøkes med guide. "It is strictly forbidden to touch, eat, smell or talk to the plants."

Trehytta, som ble hevdet å være en av verdens største, var en gigantisk (bokstavlig talt) skuffelse for ungene. Her har man gledet seg til å besøke noe som opplagt må være et lekeparadis hele dagen, også viser det seg å være en restaurant! Makan!


En av verdens største skuffelser.

Barter Books
Vi avsluttet dagen med et besøk i Barter Books, en av Europas største bruktbokhandlere. Jeg kunne glatt ha brukt en hel dag der inne. Det kunne ungene mine derimot ikke, så den står fortsatt på listen over ting jeg kan tenke meg å utforske videre. (De holdt ut i en time altså, så jeg skal ikke klage.)




Vi kjørte videre midt under finalen i fotball-VM, og hadde motorvei A1 omtrent aldeles for oss selv.


Måtte jo vise frem det og.

2 kommentarer:

  1. Hei Nina.
    Vi oppaget omtalen av Alnwick Castle i Lonely Planet et døgn for sent til å gjøre annet enn kjøre innom Alnwick by. Ut fra omtalen som står i boka, og absolutt etter hva du skriver og viser her, skal jeg/vi gjøre som boka anbefaler: tilbringe en helg i Alnwick, besøk slott og hage og bokhandel, opplev markedet og overnatte på the White Swan. Jeg gleder meg allerede. Klem fra (en smule misunnelig) pappa

    SvarSlett
  2. Hei Nina
    Tenk at jeg måtte på bloggen din for å se noe av Alnwick Castle. Hadde tenkt å foreslå å leie bil og "gjøre" slottet og hagen den uka vi er i York sammen med Margrete, men Ma var på busstur i området på 90-tallet og besøkte slottet da!
    Kommer flere muligheter, jeg er ikke ferdig med dette landet enda.
    Artig å lese om turen og besøket på slottet. Gleder meg til fortsettelsen.
    Nå: Ut og male flere vinduer.
    Klem fra m.

    SvarSlett