fredag 25. juni 2010

Castle Howard

Jeg nevnte i forrige blogginnlegg at det knapt er en landsby i England uten et adelig hjem som åpner dørene for det betalende publikum. Vel, noen få av disse skiller seg ut fra mengden, og Castle Howard er et av dem. Rough Guide to England oppgir Castle Howard som punkt 20 på en liste over "35 ting du ikke bør gå glipp av i England", rett før Cantebury Cathedral, Bath og Tate Modern. Og akkurat så fantastisk er det også.

Slottet er i barokk stil og ble oppført på begynnelsen av 1700-tallet. Hagen og området rundt er praktfult, storartet og statelig, som er de ordene ordboken min oversetter "magnificent" med, og det dekker sånn omtrent riktig.

Jeg klarte å ødelegge alle bildene jeg tok herfra, ved å knote kamerainnstillingene mine til laveste oppløsning på alle bildene mine, noe som betyr at 1) bildene jeg bruker her en blanding av bilder som mine foreldre har tatt og bilder jeg har funnet på nett, og 2) jeg skal tilbake, med riktig innstilling på kameraet, før vi reiser.

De som har sett TV-serien (1981) eller filmen (2008) Brideshead Revisited, vil kunne kjenne seg igjen, for begge deler er innspilt her. Jeg har ikke, men TV-serien er allerede i posten, så det skal det bli en ordning på snart.


Slottet fra forsiden


Fra forsiden, med Atlas-fontenen

Atlas-statuen


Et hvert slott med respekt for seg selv har vel en innsjø. Dette slottet har (minst) to.


Ylva beundrer blomstene


Fra Rosehagen


Rosehagen med gartnerboligen. Jeg kan for øvrig aldri tenke meg at det er snakk om gartner i entall på dette slottet, så dette er enten et leilighetskompleks eller sjefsgartnerens bolig.


"Se, det er fisk i vannet!"


"Ser jeg ut som en prinsesse nå?"


Den (virkelig) store hallen. Det er 20 meter fra gulv til tak i dette rommet, og ingen av bildene mine er i nærheten av å gjengi hvor storslagent dette rommet fremstår i virkeligheten. Legg merke til pappfiguren i naturlig størrelse ved peisen.


Kuppelen i den (virkelig) store hallen.


Et ganske standsmessig soverom.


Den (åpenbart) turkise salongen.


Den (igjen åpenbart) røde spisesalen.


Det lange galleriet. Her gjorde damene sin daglige trim. 30 ganger frem og tilbake utgjorde 1 mile, som var den anbefalte strekningen pr. dag for kvinner.

Guide: "And this room can also be used for wedding receptions."
Jeg: "You mean, for ordinary people?"
Guide: "I mean for ordinary, rich people."

Nei, du sier ikke det, gitt!

2 kommentarer:

  1. Hei Nina.

    Send bloggen til eieren av Castle Howard - dette er jo ren gratisreklame!
    Mange koselig bilder av jentene, og nå har jeg mimret på både bloggen din og med egne bilder.

    From your mum, one of the ordinary people.

    SvarSlett
  2. My mum: one of the extraordinary people

    SvarSlett