mandag 2. august 2010

Up in the air

Før eller siden måtte vi jo møte på et dårlig museum, så mange som vi har testet de siste månedene. Jeg kan med dette offisielt av-befale Yorshire Air Museum. Det var bemerkelsesverdig lite interessant. Og dette fra noen som i sin tid satt på bussen halvannen time hver vei for å se luftsfartmuseumet i Praha, fordi Noen hadde hørt rykter om at det skulle være utstilt en Vostok landingskapsel der, samt utsikter til å få prøvesitte en Mig.

Yorkshire Air Museum bar tydelige preg av å være designet av en pensjonert oberst i luftforsvaret, som har møtt et hvert forslag til utføring og innhold av museumet med "Jolly good, old chap". Dette var virkelig et museum for de spesielt interesserte: en haug med gamle fly stilt opp ved siden av hverandre, og med opplysninger om produsent, typenummer og -navn, produksjonsår og motortype som absolutt eneste opplysninger. Utover det var det rekke på rekke med minnesmerker og -tavler over RAF-offiserer som tjenestegjorde under andre verdenskrig, og deretter var det fint lite. I alle fall kunne vi ikke finne noe mer, for hele greia var totalt og fullstendig uoversiktlig.

Den dagen vi var der var det luftshow, som jo satte en spiss på besøket. Sånn rent bortsett fra at jeg vekslet mellom å nesten dø av skrekk og å lure på hvordan jeg best skulle skjerme ungene for inntrykkene når (ikke hvis) et av flyene datt ned. Jeg antar at det betyr at showet var bra.


Før avgang: gal dame på taket av et fly.


Synkrongale damer gjør saltomortale på taket av synkrongale fly.


Aldeles risikofri motvekt: alveprinsesse Ylva i hagen i formiddag


Aldeles risikofri motvekt II: Ada har plukket en pære fra egen hage. Ved nærmere ettertanke måtte hun klatre opp på en stol for å nå den, og pæren var visst ikke riktig moden, så aldeles risikofritt var det kanskje ikke likevel, men godt nok.

4 kommentarer:

  1. Altså:
    Avro og Gypsy Moth,
    Mosquito, Hurricane. Messerschmit, Spitfire,
    for ikke å snakke om Vampire (pluss mange flere), hang som modellfly i gutteromstaket til faren din i mange år!
    Vampire har jeg til og med sittet i cockpiten på (Ørlandet 1953 og 54). Goblinmotoren ga max speed 530 mph og klatrerate 4200 fot/min og var en drøm av en maskin for en tolv-åring. Da var jeg flygærn og hadde et mål i livet!!
    Så jeg hadde nok sett denne utstillingen med andre øyne og sugd andre inntrykk enn hva du og jentene gjorde.
    Trist derfor å høre at det var "bemerkelsesverdig lite interessant". Både flyene og folkene som førte dem, fortjener all mulig honnør og derfor bedre enn som så.
    Dette må jeg snakke med deg om før jeg kommer tilbake. Det kunne være artig å besøke flyene, men ikke hvis de er plassert i et dårlig, lite interessant og uoversiktlig museum. Klem fra pappa

    SvarSlett
  2. Når jeg skriver "bemerkelsesverdig lite interessant", så er det nettopp fordi de hadde klart å gjøre noe som i utgangspunktet har potensiale til å være spennende, uoversiktlig og lite interessant.

    Jeg er på ingen måte i kategorien "spesielt interessert" i fly, men jeg har sett tilstrekkelig mange tekniske museum og tranportmuseum til å klare å skille et godt fra et mindre godt, og jeg syntes ikke dette var bra.

    Det er jo fullt mulig at du vil like det likevel; som sagt så kan det sikkert være fint for flynerder som kan alt om flyene fra før, men da foreslår jeg at du drar alene og sender damene på shopping.

    SvarSlett
  3. Hei Nina.
    Greit å vite hva vi ikke skal gjøre når vi drar til York den 22. Ellers var det en utmerket ide å sende Per på flybesøk mens M og jeg gjør byen.
    Sendte en kommentar fra Helgeland vedr. badekarseansen til Ylva, men den er tydeligvis ikke kommet fram, og jeg gjentar:
    Kjære Ylva. Du har utvist stor kreativitet. Den kommer du til å få glede av når du blir større. Mormor er stolt av deg!
    Mamma må skynde seg å kjøpe nye kremer før hun drar fra York.
    Klem til dere begge fra mormor

    SvarSlett
  4. Hei igjen, Nina. Jeg har så stor tillit til din vurdering at jeg dropper dette museumsbesøket, under forutsetning av at jeg likevel slipper å være med på handletur. Men jeg gleder meg til å rusle rundt i York igjen og enda mer til å treffe dere om en ukes tid. Klem fra pappa

    SvarSlett