torsdag 12. august 2010

Pros and cons of being British. Indeed

Ting jeg kommer til å savne fra England og York

Engelsk bacon
En fantastisk oppfinnelse. Egentlig røkte, saltede koteletter skåret i tynne skiver. Magert, smakfullt og veldig, veldig godt.

Å snakke engelsk hver dag
Indeed.

Å kunne være sammen med ungene hele dagen
Det har vært spesielt og veldig verdifullt å være sammen med ungene hele tiden. Jeg tviler på om jeg får noen flere sjanser til å tilbringe 24 timer i døgnet med begge to, over en firemånedersperiode.

Fred og ro og langsomme dager
Så late dager, over så lang tid, har jeg visst ikke hatt siden starten på tenåra. Ingenting har hastet. Ingenting har vært stressende. Alt har gått i det tempoet vi selv har lagt opp til hele tiden. Deilig.

Engelsk høflighet
Folk her sier "sorry" når man dulter borti dem på gaten, og bussjåføren sier "thank you" når jeg forlater bussen. Damen på nærbutikken kaller meg "love" når hun har et travelt og "my precious darling" når hun er i godlynne. Akkurat det tok en stund å venne seg til, men nå synes jeg det er riktig hyggelig.

Å være turist
Vi har virkelig fått med oss ganske mye av York og området rundt på disse månedene. Det er gøy å ha tid og overskudd til å utforske og oppleve ting. Egentlig burde vi være flinkere til å gjøre det samme hjemme. Det er jo ikke egentlig noen mangel på ting å se og gjøre i Trondheim heller. Hmm. Jeg aner konturene av et slags forsett.

Amazon.co.uk
Amazon leverer fraktfritt på døren neste arbeidsdag, og man kan kjøpe alt* derfra. Og det har jeg visst gjort også ...

Mat på døren
Det eneste *Amazon ikke leverer (ennå) er mat. Det får man derimot fra Tesco. Å kunne ukeshandle fra sofakroken, kommer jeg virkelig til å savne lenge.

Møre biffer
Steak kan disse engelskmennene. Serveres "blue".

Store parker med flotte lekeplasser
Så mye villmark har vi ikke sett, men hyggelige og vakre perker kommer jeg derimot til å savne. Lekeplassene her er aldeles fantastiske.

Sunday roast
Sunn og velsmakende søndagsmiddag for hele familien til 300 kr. Egentlig kommer jeg til å savne det å spise ute godt og billig generelt.

Clotted Cream Fudge
Nam.

Å ha veldig god råd
En kombinasjon av norsk lønn og engelsk prisnivå er virkelig ikke å forakte.

Ting jeg ikke kommer til å savne


Iskaldt hus
Gasspeisen er helt ok, men veggene her er laget av papir. Jeg er inderlig glad for at vi skal tilbringe vinteren i Trondheim. Ikke at det ikke var 14 grader i leiligheten vår i januar, come to think of it ...

British plumbing
Jeg kommer virkelig ikke til å savne å slippe ut oppvaskvannet rett på terrassen. Og igjen, takk og lov for å være i Trondheim til vinteren.

Firkantloff
Brød kan ikke disse engelskmennene. Eller rundstykker. Eller kaker. Eller hva som helst annet som er bakt. Kanskje med unntak av scones, hvis de er servert med clotted cream og jordbærsyltetøy.

Å måtte være sammen med ungene hele dagen
Å ha muligheten til det er flott. Å ikke ha noe valg, kan være frustrerende til tider. For å si det litt snilt. Noe av det jeg savner mest hjemmefra, er lekekamerater til ungene.

Å ta oppvasken hver dag
No comment.

2 kommentarer:

  1. Og hvor kommer den tidligere mye lovpriste postmannen inn her?

    SvarSlett
  2. Mot jul har til og med de tingene du ikke kommer til å savne, fått et positivt og rosa sjær (skjær??) over seg. Lærerikt og minnerikt for dere alle fire, tenker jeg.
    Også for mormor.
    Klem

    SvarSlett