onsdag 5. mai 2010

Så dro vi til York


Her kommer første korrespondentbrev fra York.

Jeg tror ikke jeg skal kjede noen med beskrivelsen av hvordan vi vasket og flyttet ut av leiligheten. Det får holde å konstatere at vi angret, angret, angret på at vi noen gang sa ja til å leie ut leiligheten mens vi pakket de siste eskene kl. 02 om natta, 2,5 timer før avreise. Vel, vi er ferdige med den delen nå. Enough said.

Phenomenal Cosmic Power ... Itty Bitty Living Space
Vi fløy til Manchester, som i tillegg til å være et fotballag også, ved nærmere studier, viser seg å være en større engelsk by. Fra Manchester er det en totimers kjøretur til York, og siden vi skulle ha med masse bagasje i tillegg til en bestemor, hadde jeg booket en leiebil. "Gi meg en stasjonsvogn med masse lagringsplass" var min melding til reisebyrået. Ett eller annet sted på veien var dette blitt omtolket til "Gi meg en stasjonsvogn med masse motorkraft", for det som ventet på oss var en BMW av sportsmodelltypen. Vi satte igjen to kofferter, beholdt mormor (men stablet henne i baksetet) og la ut på feil side av veien mot York. På veien til York var det skiltet til et overraskende stort antall fotballklubber: Bolton, Blackburn, Barnsley, Sheffield og Leeds, for å nevne noen. Engelskmennene er virkelig helt gale med den fotballen sin altså. :rister på hodet: (Gunnar og jeg kjørte tilbake til Manchester dagen etter for å plukke opp koffertene, og med to voksne foran og minimalt med bagasje bak, kom bilen endelig til sin rett. Jeg kan jo skjønne at folk vil kjøre en slik bil, når de ikke er fem personer, to bilstoler og bagasje for fire måneder.)

A British Mansion
Huset er Britisk. Erkebritisk. Med stor B. Riktignok er det ikke så autentisk at det er teppegulv på badet eller kjøkkenet, men i yttergangen og trappa er det selvsagt heldekkende teppe. Veldig pjaktisk i kombinasjon med små barn og Yorkshire-vær (som til forveksling ligner litt på Trondheimsvær, bare varmere).

Huset har hyggelig dining room med åpen kjøkkenløsning. Kjøkkenet er av type fastfoodvennlig: Det egner seg mest til å pakke ut take away i. Det er ufattelig lite, bare antydningsvis større enn toalettet i leiligheten hjemme. Uten sammenlingning for øvrig. Til gjengjeld står kjøleskapet i "the pantry", som er et eget lite rom i tilknytning til kjøkkenet. Det inneholder sikringsskap og kjøleskap, og that's that.

Ikke at vi trenger noe videre plass, for kjøkkenet er tomt. Fullstendig tomt. Ikke så mye som en oppvaskbørste sto igjen etter de forrige eierne. Heldigvis hadde jeg nesten forutsatt at det kunne være slik, så jeg hadde satt tur til Leeds (Byen, ikke fotballklubben) på agendaen for dag to. I Leeds har de nemlig, i tillegg til fotballklubb, IKEA.

The living room er også veldig britisk, indeed: et knøtt lite rom med romstor salong, som alle vender mot TV-en. Eller mer spesifikt i dette tilfellet: den veggen der TV-en skulle stått, hvis det hadde vært en TV. Ikke at vi savner en. Ungene ser gjerne DVD-er på laptop, og vi voksne har ikke sett på TV siden 2001 uansett.

British Plumbing
Dette fortjener egen overskrift: Etter å ha bodd i huset i to dager, oppdaget jeg hvor det ble av vannet vi sender ut av vasken på kjøkkenet. Det ledes ut av huset, gjennom et rør på utsiden av veggen, og lander ... på terrassen i hagen! Rottene er sikkert ekstatiske. Personlig kan jeg dy meg.

Av de litt mindre eksotiske innslagene, kan nevnes at i vannet i dusjen varmes opp av en boks på dusjveggen, og for at denne skal begynne å varme vannet, må man dra i messingknott som henger i snor ned fra taket.

British schooling
Vi stiller med in house guvernante: min mor, ex-barneskolelæreren. Hun og Ada har skole hver dag fra kl. 9 og noen timer utover dagen. Det går bra så langt. Ada er definitivt ikke vant til å sitte nikonsentrert om skolearbeidet flere timer i strekk; hun er litt mer av den lar-gjerne-tankene-og-hendene-vandre-både-frem-og-tilbake-typen vanligvis. Med andre ord har hun riktig godt av å være eneste elev i en periode. Hun har kalt skolen sin for "Flower School", etter eget ønske. Den er oppkalt etter "alle de sjeldne blomstene vi har i hagen" (tulipaner og påskeliljer, red. anm.)

British gardening
Hagen er ganske enkelt praktfull. Klassisk engelsk opplantet hage bak huset, utrolig velstelt og med et hav av blomster. Og skal vi få igjen depositumet, må den fortsatt være i samme stand til høsten ...

British cuisine

Trenger jeg si noe mer enn at det sunneste brødet vi har klart å fremskaffe er knekkebrød fra IKEA ... De lokale supermarkedene holder dårligere standard enn en 100 m2 Kiwi-butikk, så akkurat det har hittil vært en skuffelse. Jeg har dog ikke gitt opp å lokalisere hvor yorkianerne har gjemt de gode matvarebutikkene sine. Følg med i neste episode og se hva som skjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar