onsdag 19. mai 2010

Royal Mail og andre kjekke menn

Jeg gleder meg til posten kommer. Hver dag gleder meg meg. Når posten kommer sier det enten knepp-skratsh-pong i gangen, som betyr at i dag var det bare brev. Enten det, eller så banker det på døren, og da har jeg fått pakke, eller i alle fall noe som er for stort for å putte gjennom brevsprekken. Det vil si tykkere enn 1 cm omtrent.

Ja, vi har brevsprekk. Skikkelig Harry Potter-style. Egentlig venter jeg hele tiden at et av brevene skal ha Hogwarts-segl eller at det skal være en ugle som banker på døren når det banker. Så langt har det bare vært postmannen med pakker. Noe som i og for seg ikke er en dårlig erstatning.

Her finnes det nemlig ikke postkasser. Ikke i mitt nabolag, i alle fall. Og tydeligvis finnes det ikke hentelapper for pakker på posten heller. Her får man alt bragt på døren. Alt. Uansett hva jeg bestiller (Sa jeg at jeg bestiller mye for tiden? ) så koster det nesten ingen ting å få det levert på døren, av en kjekk mann som smiler og prater hyggelig og som flørter med ungene. Royal Mail, UPS, DHL ... Alle sammen har banket på døren min. Og i morgen kommer Tesco.

Det er rett og slett fabelaktig service på posten i dette landet, gitt at posten i York er representativ, og det innbiller jeg meg at den er.

Og det bringer jo tankene unektelig inn på hvordan dette systemet er mulig å gjennomføre. Jo, ved at det vanligvis er noen som åpner døren når postmannen banker på. For hvis det ikke er det, så får man ikke hentelapp gjennom brevsprekken. Da leveres pakken til naboen, hvis den kommer med posten. For naboen er i alle fall hjemme, må vite. Og kommer den med DHL, så kommer de i stedet tilbake i morgen, når det sikkert er noen hjemme her. Vi ser altså et postvesen som yter glimrende service fordi det er vanlig at noen er hjemme på dagtid?

Egentlig er det like greit at ikke Posten hjemme belager seg på at jeg skal åpne døren for dem hver gang jeg får en pakke fra Amazon. Dette hadde garantert gitt frustrasjoner både til dem og meg. Men så lenge jeg er her, og allikevel går hjemme og suller, så gleder meg meg til posten kommer og en kjekk mann kommer med pakke til meg på døren. Det er litt som å ha en beundrer, i grunnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar